Tina Marais /Canada
Tina Marais is a textile artist based in Montreal, she creates abstractions that consider the entangled matters off materiality, and ecological systems.
Her work has been exhibited nationally and internationally in solo and group exhibitions. In 2021, she was invited artist for the BIEN biennale in Slovenia and in 2022 selected for MATERIAL THINKING, Chinas first International Contemporary Material Art Biennale.
Recipient of grants from Canada Council for the Arts and Conseil des Arts et lettres du Québec, among others. In 2019 she was awarded the Dora and Avi Morrow Fellowship for Excellent Achievement in Visual Arts and is completing her MFA at Concordia.
Tina Marais es una artista textil afincada en Montreal, que crea abstracciones que consideran los asuntos enredados de la materialidad y los sistemas ecológicos.
Su obra ha sido expuesta a nivel nacional e internacional en exposiciones individuales y colectivas. En 2021, fue artista invitada a la bienal BIEN en Eslovenia y en 2022 fue seleccionada para MATERIAL THINKING, la primera Bienal Internacional de Arte Material Contemporáneo de China.
Beneficiaria de becas del Canada Council for the Arts y del Conseil des Arts et lettres du Québec, entre otras. En 2019 se le concedió la beca Dora y Avi Morrow para el logro excelente en las artes visuales y está completando su MFA en Concordia.
Artist statement
Within my process I organically embed my emotions into cloth, through the meditate process of repetitive making. My work considers the entangled matters of materiality, ecological, natural, and political systems and the memories of places and things.
I have always been fascinated by organic elements in the natural environment. They are never static; their ever-changing realities and flux are only visible to us in time as we experience it. This quality of change, of imperceptible movement into decay on one hand and exuberant growth on the other, inspires my abstractions.
Using textiles as the basis for construction in my work, my practice is based in an active research creation process. I contrast natural and synthetic fibres to create forms that echo organic organisms and systems, cellular mutations, and elements of tactile memories. The origins of materials reflect on the impact of displacement, colonialism, capitalist, and the impact of the textile industry on the environment, especially on fragile water systems.
The textural aspect of my work has the intention to evoke a tactile desire to connect and interact.
Declaración del artista
Dentro de mi proceso, incrusto orgánicamente mis emociones en la tela, a través del proceso meditado de la fabricación repetitiva. Mi trabajo considera los asuntos enredados de la materialidad, los sistemas ecológicos, naturales y políticos y los recuerdos de los lugares y las cosas.
Siempre me han fascinado los elementos orgánicos del entorno natural. Nunca son estáticos; sus realidades y flujos siempre cambiantes sólo son visibles para nosotros en el tiempo que experimentamos. Esta cualidad del cambio, del movimiento imperceptible hacia la decadencia por un lado y el crecimiento exuberante por otro, inspira mis abstracciones.
Utilizando los textiles como base de la construcción en mi trabajo, mi práctica se basa en un proceso de creación de investigación activa. Contrasto fibras naturales y sintéticos para crear formas que se hacen eco de organismos y sistemas orgánicos, mutaciones celulares y elementos de recuerdos táctiles. Los orígenes de los materiales reflexionan sobre el impacto del desplazamiento, el colonialismo, el capitalismo y el impacto de la industria textil en el medio ambiente, especialmente en los frágiles sistemas hídricos.
El aspecto textural de mi obra tiene la intención de evocar un deseo táctil de conectar e interactuar.